Christy en Edwin op wereldreis

Aloha & Bula

Weer een paar weken verder en alweer zoveel meegemaakt! We hebben het vaste land van Amerika achter ons gelaten en zijn echt aan de backpack stijl van onze reis begonnen! Nou ja…. onze eerste Hostel ervaring dan.

We hebben onze camper weer ingeleverd in de buurt van San Francisco en zijn met de metro naar het mooie SF gegaan. We hadden zo’n leuke ervaring in ons hotel, dus we besloten nog maar een keer naar hetzelfde hotel te gaan. We werden gelijk hartelijk ontvangen door onze homovriend en het voelde een beetje als thuiskomen in SF. We waren eigenlijk van plan om niet veel te ondernemen deze paar laatste dagen in de USA, maar het weer was fantastisch en dan kan je niet binnen blijven natuurlijk.. We hebben een ferry genomen naar Sausalito. Een enclave voor de welgestelden die SF al niet duur genoeg vinden om te wonen. Het ligt aan de aan de andere kant van de baai van SF. Met de ferry zie je SF en Alcatraz van een andere kant.

Eenmaal aangekomen, hadden we eigenlijk geen idee wat we er deden. Dus maar weer de bus naar SF pakken. Een voordeel die gaat over de Golden Gate Bridge… Eindelijk lag deze niet in de mist en we hadden een fantastisch uitzicht!

De volgende dag was het dan eindelijk zover! We vlogen om 10 uur, dus we werden vrij vroeg (6 uur) met een shuttlebus bij ons hotel opgehaald. In het vliegtuig werden we begroet met een vriendelijke Aloha… Hawaii! Here we come!

Eenmaal aangekomen op het vliegveld werden alle dingen die je van Hawaii verwacht bevestigd. Hemden met bloemen motief, palmbomen, warm weer en huh? Geen ramen op het vliegveld maar gewoon grote gaten in de muur. Tja hier heb je geen herfst of winter…. Nadat we snel onze outfit naar een tropische versie hadden verwisseld gingen we eindelijk nadenken over wat we hier gingen doen. Oh ja, chillen, op het strand liggen en bruin worden! Op zoek naar een geschikt hostel vonden we “na een uur te wachten op de bus om vervolgens een uur in de bus te zitten om vervolgens bij het verkeerde hostel uit te stappen om vervolgens een half uur te lopen” het Seaside Hostel (thanks voor de tip Sander.) Onze eerste kennismaking met het fenomeen Hostel… Een beetje onzeker of het wel iets voor ons was boekten we eerst maar voor twee nachten. De eerste avond was gelijk al supergezellig! Allemaal jongelui van over de hele wereld met allemaal gave reisverhalen! En wat natuurlijk niet mag ontbreken…. De nodige biertjes! De volgende dag gelijk bijgeboekt voor de rest van de week.

Na een paar dagen strandhangen en bruin worden besloten we toch om het echte Hawaii maar eens te gaan bekijken. Even een korte uitleg: Waikiki dat vlakbij Honolulu ligt, is zeg maar echt Amerikaans. Druk, groot, wolkenkrabbers, Starbucks….

Op zoek naar een huurauto hebben we een halve dag in Waikiki rond gelopen zonder succes om er vervolgens achter te komen dat er 50 meter vanaf ons hostel een prima maatschappij zat. Lekker verhaal…. Omdat deze dag al verprutst was (goh wat erg… weer naar het strand) boekten we maar een auto voor de volgende dag en de dag daarna. Wat heerlijk om er achter te komen dat we een standaard auto boekten en een cabrio mee kregen! Hawaii & Cabrio, goede combi zeggen we!

Gevlucht uit het drukke gedeelte van Hawaii kwamen we na een half uur rijden op het oostelijke kust gedeelte. Wow, stukken beter. We hebben de hele dag lekker getoerd en aan de noordkust een stop gemaakt bij een paar beroemde surfstranden, hier worden o.a. de wereldkampioenschappen golfsurfen gehouden. Wat een golven! Over de vier meter hoog en alleen voor profs!

Brian, de jongen die in het hostel werkte gaf ons een goede tip om naar een strandje te gaan waar weinig mensen vanaf wisten om reuze schildpadden te bekijken. Na een beetje zoeken vonden we het strandje en ja hoor! Op het strand een mega schildpad! Echt zo gaaf om te zien! In het water zagen we nog veel meer, maar we hadden helaas geen snorkel spullen meegenomen om ze beter te kunnen bekijken.

De avonden in het hostel waren legendarisch! Iedere avond gezellig biertjes drinken en samen koken. Met een paar jongens uit Servië hebben we een avond Servische pannenkoeken gebakken, hetzelfde als Hollandse ;-). Onze grote Spaanse vriend Javier (spreek je uit als Gabiër) heeft op een avond een overheerlijke Spaanse omelet gemaakt en omdat we stamppot niet erg gepast vonden hebben wij een keer pasta gemaakt! (Dat lust iedereen tenminste).

Ons weekje Hawaii vloog voorbij en aan het eind van de week was het wel gek om afscheid te nemen van iedereen. Groot voordeel van het slapen in een hostel is dat je zoveel leuke mensen tegen komt en goede tips krijgt voor de rest van de trip. Waar we hartelijk gebruik van gingen maken op Fiji! Maar voor nu was het…. Mahalo Hawaii en Bula Fiji!

Bula!

Stel je eens voor, zondagochtend om 8.00 uur stap je op het vliegtuig. Je vliegt vervolgens 7 uren. Je stapt uit het vliegtuig en het is maandagmiddag 14.00 uur….. Waar is potverdorie m’n zondag gebleven? Daar gaat een dag van onze wereldreis! Iemand heeft ooit bedacht dat tussen Hawaii en Fiji de datumgrens ligt. Afhankelijk van of je naar west of naar oost vliegt win of verlies je een dag. Wij waren er één kwijt geraakt in het paradijs. Gelukkig hadden we net 7 dagen extra Fiji bij onze reismaatschappij gereld. Geen paniek

Cool
!!!

Zoals gezegd kregen we een aantal goede tips van onze nieuwe vriendjes op Hawaii. Een daarvan was het Beachouse Hostel (ja één h) op het grootste eiland Vita Levu. In Fiji noemen ze dit het mainland. Het internationale vliegveld is in Nadi en ons hostel was ongeveer 90 km daar vandaan. In “Fiji time” betekend dit dat je dan 4 en een half uur later op plaats van bestemming bent. Eerst anderhalf uur wachten om vervolgens 3 uren in de lokale bus te zitten.

Tijdens het wachten werden we aangesproken door een Fijiaan die ons uitnodigde om een keer met hem mee te gaan naar zijn familie en een Fijiaanse maaltijd voor ons te koken en van alles over Fiji te vertellen. Klonk allemaal heel leuk tot het punt dat ie het alleen nog maar over Bob Marley kon hebben (lees wiet)en met ons Bob wilde gaan roken. We moesten alleen wel uitkijken daarmee, want als je word betrapt heb je voor minimaal 5 jaar een gratis verblijf in Fiji tussen de locals die niet los op straat vertrouwd zijn. Ja in de gevangenis. Wat stond die man te klapperen met zijn oren toen we hem vertelden dat het in Nederland legaal is en het op iedere hoek van de straat te krijgen is. We kregen z’n telefoonnummer en zouden hem spoedig bellen. Dus niet.

Drie uren in een bus waar alles klapperde en ratelde en volgestouwd was met mensen. We dachten even in een levende hel te zijn beland. Maar toen we naar buiten keken stoorden we ons niet meer aan dit alles. We zagen een wereld die we alleen nog maar op TV hadden gezien. We kregen even het gevoel alsof we in Afrika waren. Primitief maar wel heel mooi. Eenmaal uit de stad Nadi zagen we meer van het binnenland en de natuur van Fiji. Fantastisch, maar na 3 uren hobbelen hadden we toch echt zin aan zon, zee en stand.

Het hostel was meer een resort dan een hostel. In 2006 was dit hostel het décor van een Engelse reality show (temptation nog wat) en de hele boel was opgeknapt. In de enorme tuin stonden allemaal kleine houten huisjes waarin zich de twee persoonkamers bevonden en een paar grotere waarin zich de dorms (kamers met meerdere stapelbedden) bevonden. De toiletgebouwen en douches waren netjes en het grote terras was geweldig! Er was een zwembad, bar en privé strand met hangmatten tussen de palmbomen en iedere dag gratis verse kokosnoten! Gek genoeg was het één van de goedkoopste hostels op Fiji en het eten was verrukkelijk!

Het hostel had allemaal eigen activiteiten als een jungletour, zeevissen, kajakken, paardrijden over het strand, kokosnootjuwelen maken (hehe), massages!We hebben alles geprobeerd, op het paardrijden na dan….
De jungletrek was super. Met een Fijiaan op pad met als einddoel een waterval midden in de jungle. Onderweg werd ons door onze gids veel verteld over de geschiedenis en gewoonten van de Fijiaanse bevolking en hoe ze leven van alle bomen en planten die in de jungle groeien. Edwin heeft een asbak gemaakt van een kokosnoot. Christy heeft een heerlijke massage van een uur gehad voor 20 Fiji dollar = 7 EURO! Voor praktische redenen hebben we een dagtrip naar de hoofdstad Suva gedaan. Suva ligt op twee uur rijden en is de dichtstbijzijnde stad waar je fatsoenlijk inkopen kan doen. De stad op zich is vreselijk, maar handig om deo te kopen, tandpasta te kopen en om een pakketje naar huis te sturen…. (als het goed is komt het over drie maanden aan mam van Chris!)

Onze week in het Beachouse was erg gezellig, we hebben leuke mensen leren kennen en ook in dit hostel smaakten de biertjes weer heerlijk! Pfff!

De tweede helft van het Fiji avontuur hebben we doorgebracht op Mana. Een klein elandje op 45 minuten varen van Vita Levu, het mainland. Eerst twee uren met de bus terug naar het vliegveld en vanaf daar met een klein bootje naar Mana. Helaas was het die dag een beetje regenachtig en ook Fiji ziet er opeens niet meer zo paradijselijk uit als het hard waait en regent. Aangekomen op Mana waren we allebei dus een beetje teleurgesteld. Geen gezelligheid en sfeer. Tja, wat wil je als het regent en iedereen zit binnen. Bij het hostel kwamen we twee Nederlandse meiden tegen die eerder ook in het andere hostel zaten. Zij zaten te wachten op een boot naar een ander eiland en met hun hebben we de hele middag gezellig biertjes gedronken. Het bijzondere aan dit hostel is dat de gezamenlijke ruimte en het terras van het restaurant aan het strand ligt en dat de kamers midden in het dorp liggen tussen de bevolking.

Op weg naar je kamer loop je dus door het gras langs een klein schooltje, een kerkje en allemaal kleine plaggenhutjes waar mensen in wonen. Het eiland is heel klein (twee uren rondom over het strand) en er is geen weg, dus ook geen auto’s (of fietsen). Het was superleuk om deze kant van Fiji te zien. Behalve de koude douches dan...

De eerste dag zijn we met een klein bootje de zee opgeweest om langs een heel mooi rif te gaan snorkelen. We hebben fantastisch koraal gezien en heel veel vissen (gelijk daarna een onderwatercamera gekocht). Dag twee zijn we het eiland rondgelopen. Via het strand, de rotsen en af en toe door het water. Een heel avontuur als het snikheet is!
De volgende dag was het super mooi weer en natuurlijk Chris haar verjaardag! We zouden die dag met een grote zeilboot een toer doen langs verschillende eilandjes, maar we hadden het er wat op aan laten komen en helaas was de toer volgeboekt. Niet getreurd, er is vast nog wel wat te doen hierzo. Samen met een stel uit Wales zijn we toen met het bootje van het hostel naar een zandbank midden in de zee gegaan en daar heerlijk rondgehangen, gezwommen en langs het rif gesnorkeld.
’s Middags heeft Chris zichzelf een lekkere massage cadeau gedaan. Daarmee dacht Chris dat haar verjaardag het hoogtepunt wel had gehad. Maar het leukste moest nog komen. Het hostel had voor de gelegenheid een Cava ritueel georganiseerd. En Ed en Chris waren voor deze avond de Chief en de Chief Mistress. Maar voor deze gelegenheid werd even duidelijk gemaakt dat de Chief Mistress een dubbel rol had. Ze was namelijk ook de Birthday Girl/Queen from Holland… Dus al aarzelend werden we door de hostess aangekondigd voor een groep van 15 backpackers als Chief Edwin en eeeuh Queen Christy from Holland. Dankjewel ik bedoel bula…

Even over het Cava ritueel. Cava is een sapje gemaakt van een wortel van een of andere plant. Het smaakt als een slok vloeibare modder en de Chief krijgt de kom helemaal vol en het moet in één keer achterover worden geslagen…. BULA!!!

Even een korte samenvatting over Hawaii en Fiji. Het was gezellig, warm, slecht voor de lijn, relaxed, mooi, lekker en na 3 weken waren we toe aan Nieuw Zeeland. Waar we nu zijn. Maar daar vertellen we later over…..

Doeg en veel liefs van ons!!

Afdeling Almere

He reizigers,

Ons reishart begint weer te kloppen als we deze mooie verhalen lezen. Inmiddels zitten jullie alweer in Nw Zeeland en gaan daar het zuidereiland onveilig maken.

Geniet ervan!

jan en klasien

hoi edwin en chris,we hebben weer genoten van jullie verhaal.Veel reisplezier in Nw Zeeland xx

Bernd, Judith, Caro, Amber, Demi en Maarten

Hoi hoi,

Wat een vreselijke reis, jullie zullen vast blij zijn ooit weer naar Nederland te mogen!!
Wij leven nu lekker naar Bali toe en halen volgende week de inentingen. Demi had vorige week haar 1e springwedstrijd 2x de 1e prijs. Ik vond het doodeng!
Lekker genieten van alles en een dikke tuut van ons allemaal! x

Douwe en Laura

Hey Queen and Chief,

Wat een geweldig verhaal! We kunnen zien, dat jullie je daar aan de andere kant van de globe nog goed vermaken!
Lijkt me geweldig met die schildpadden! En je verjaardag weer eens op een andere manier vieren! Nog gefeliciteerd trouwens!!!
Leuke verhalen, zie uit naar de volgende!

Fred

Jullie zijn nu wel heeel dichtbij..! Tot snel

Gr Fred.

Anne

Heerlijk om die verhalen te lezen !
Succes en heel veel plezier popjes !

Dikke kus
An

Niels

Goed om te lezen dat jullie het leuk hebben! Veel plezier in NZ.

XoXo